Obietnica Łucji Doroty Gąsiorowskiej



Pamiętam jak bliska mi osoba z wielką fascynacją opowiadała o książce "Alibi na szczęście" Anny Ficner-Ogonowskiej przez co zachęciła mnie do sięgnięcia po lekturę z gatunku dotychczas przeze mnie nie czytanego. A po jej przeczytaniu stwierdziłam, że jest to jedna z najlepszych książek jakie miałam w swoich rękach :-)

Dziś po cichutku liczę, że moja recenzja tak samo jak mnie w tamtym dniu zachęci Was do sięgnięcia po "Obietnicę Łucji" Doroty Gąsiorowskiej nawet jeśli ten rodzaj literatury nie jest Wam bliski. W moich oczach "Obietnica Łucji" zalicza się do książek z tzw. wyższej półki, która została napisana w niezwykle dojrzały sposób, która poprzez koleje losów głównej bohaterki zmusza czytelnika do głębszych przemyśleń, pokazuje to czego często nie widzimy "gołym okiem".


Tytułową bohaterką to kobieta o nieprzeciętnej urodzie, która swoimi delikatnymi rysami twarzy przyciąga wzrok niejednego mężczyzny. To właścicielka przynoszącego znaczne dochody biura podróży, które jednocześnie realizuje marzenia i ogromne zamiłowanie Łucji do poznawania nowych mających historyczne znaczenie miejsc. To kobieta wspólnie z mężem zamieszkująca apartament w jednym w wielkich miast Polski. 

Mogłoby się wydawać, że Łucja to kobieta sukcesu, prowadząca szczęśliwe i dostatnie życie. Jednak ona z każdym dniem czuje narastającą wewnętrzną pustkę, zaczyna dusić się niczym ptak zamknięty w złotej klatce. Rozwód, odwaga do rozliczenia się z demonami dzieciństwa oraz chęć podjęcia kroku ku lepszemu jutru składnia Łucję do wyprowadzki. Duży Wrocław porzuca dla małego miasteczka w polskich górach  - Różanego Gaju, prowadzenie własnej działalności porzuca na rzecz wcześniej wykonywanego zawodu - nauczycielki historii.

Przyjeżdżając do Różanego Gaju Łucja zatrzymuje się w domu pani Matyldy u której znajduje ciepło którego nigdy nie zaznała w swoim rodzinnym domu, zrozumienie i bliskość jakże obce w jej dotychczasowym życiu. 

W szkole w której Łucja zaczyna nauczać na jednej z lekcji poznaje Anię będącą jej lustrzanym odbiciem z czasów dzieciństwa. Dziewczynkę o smutnych oczach, myślami zawsze błądzącą gdzieś daleko. Dzięki Ani poznaje Ewę (mama Ani) w jej ostatnich dniach życia.

Z dnia na dzień Łucja staje się prawnym opiekunem Ani. Dzięki tej małej istocie odradza w sobie uczucie szczerej miłości, oddania się drugiej osobie, bycia potrzebną i najważniejszą osobą w życiu drugiego człowieka. Dzięki Ani Łucja zaczyna żyć na prawdę, cieszyć się każdym dniem, każdą chwilą, organizować swój czas tak, aby jak najwięcej spędzać go z Anią, aby móc realizować największe marzenie podopiecznej - naukę gry na fortepianie.

Na jednym z koncertów w pobliskiej miejscowości Łucja poznaje Tomasza, wybitnego muzyka w którym zakochuje się od pierwszych dźwięków wypływających spod jego rąk podczas gry na fortepianie. Jej serce zaczyna bić mocniej. Niestety Tomasz jest w związku z zimną Izabelą i to on okazuje się największą miłością Ewy i biologicznym ojcem Ani, którego obiecała Ewie odnaleźć ... Jak potoczą się losy bohaterki? Koniecznie zajrzyjcie.

"Obietnica Łucji" to książka o zmianach zachodzących w kobiecie znajdującej w sobie odwagę i życiową dojrzałość, to książka ukazująca pasję, która łączy i prowadzi dwoje ludzi w jednym kierunku, to książka o wielkiej miłości, która najpierw buduje solidne fundamenty a dopiero później pnie się ku górze i zachwyca swą czystością.

Autorka zadbała od delikatność tekstu w którym nie ma miejscu na pośpiech i niedomówienia. Swoją lekkością pióra Dorota Gąsiorowska ukazuje świat w którym nie ma miejsca na przypadki, w którym los stwarza nam wiele sytuacji na szczęśliwe życie, a wszystko zależy od tego czy je zauważymy i jakie w danym momencie podejmiemy decyzje.

Dojrzałość tekstu czytelnik zauważa już na samym początku i ciągnie się on do ostatnich stron wspomnianej książki. Ponadto autorka pomiędzy smutne wydarzenia wplata barwne postacie, które poprzez swoją odmienność stają się kimś wyjątkowym kto swoimi początkowo dla nas niezrozumiałymi słowami potrafi wskazać odpowiedni kierunek.

Gdyby tylko ktoś podjąłby się ekranizacji tej niesamowitej historii byłabym jedną z pierwszych osób rezerwujących bilety. W mojej ocenie książka "Obietnica Łucji" zasługuje na 10/10 punktów.

"Obietnica Łucji"
Oprawa miękka
Liczba stron: 400

Udostępnij ten post

17 komentarzy :

  1. Mnie przekonałaś :-)! Ostatnio odkrywam polskich autorów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio przeczytane książki utwierdzają mnie w przekonaniu- cudze chwalicie swego nie znacie :-)

      Usuń
  2. Wygląda pięknie... sama okładka do mnie przemawia...

    A z tego co piszesz - warto :)

    Pozdrawiam, www.MartynaG.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. A więc wpisuje na długą listę książek do przeczytania. :)
    Naslonecznej.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Każda kolejna recenzja zachwyca mnie coraz bardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też chętnie sięgnę po tę powieść :) Mimo, że to nie jest "moja literatura", bo wolę książki przygodowe i sensacyjne lub... psychologiczne. Tylko kurczę muszę ustawić ją na półce w kolejce do przeczytania, bo nazbierało się trochę tych tytułów. Chyba przerzucę się na audiobooki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem tradycjonaliską jednak jak wrócę do pracy to chyba również przerzucę się na audiobooki :)

      Usuń
  6. Uwielbiam czytać :) Gdy tylko znajdę chwilę chętnie przeczytałam polecaną książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Juz imię bohaterki mi sie podoba (moja córka ma tak na imię). Roma G. to aktorka?prawda? Jak tak zachwalasz to podjadę w weekend do księgarni. *zuza

    OdpowiedzUsuń

the moments of life © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka